CRM, czyli jak budować relację z klientem

CRM, czyli jak budować relację z klientem

Wielkie korporacje już dawno doszły do wniosku, iż klient, o którego dobrze zadbają i pozostawią w uczuciu pełnego zadowolenia zarówno z obsługi jak i z dostarczonego produktu, ma dużą szansę zostać stałym klientem. według ICAN Institute w tym właśnie mają pomóc systemy CRM czyli customer relationship management. 

 

Co to właściwie jest CRM i jak działa?

Zanim odpowiemy na pytanie powyżej zastanówmy się nad innym. Jaka reklama będzie skuteczniejsza? Losowo wysłany mail wysłany o godzinie 12.00  z treścią “Najlepsze odkurzacze w najniższej cenie!” czy może Pani Helenie, matki 2 dzieci w sobotę o 10.00 o treści “Cześć Heleno, znów przyszedł czas na żmudne, sobotnie porządki? Z tym odkurzaczem zaoszczędzisz nawet 2 godziny na sprzątaniu, które będziesz mogła przeznaczyć na spacer ze swoimi dziećmi!”

Może odrobinę przesadziłem, ale oczywiste jest, że drugie podejście ma o wiele większą szansę przykuć uwagę odbiorcy wiadomości oraz wywołać poczucie, że to faktycznie oferta idealnie dopasowana do jego potrzeb. Tylko skąd mamy wiedzieć, że Pani Helena ma 2 dzieci? Jeśli mamy ją w znajomych na FB to łatwo to sprawdzimy, ale jeśli mamy tysiące potencjalnych klientów to pozyskiwanie takich informacji zostawmy odpowiednim systemom.

CRM jak nazwa wskazuje to system służący do zarządzania relacjami z klientami, które ostatecznie mają skutkować wzrostem sprzedaży. System ten zbiera informacje o każdym z naszych klientów, jakie artykuły przeglądał, aby następnie podsunąć propozycję powiązanych lub lepszych przedmiotów do tych jakich klient szukał. Jaką prawdopodobnie ma zawartość portfela, aby proponować te produkty, które faktycznie klient może kupić, itd.

CRM a Marketing Automation

Wykorzystanie technologi w niemalże każdej branży przynosi ogromne korzyści, świadczyć pośrednio może o tym stale rozwijające się badania w tym kierunku i rosnąca sława MITJednak by osiągnąć naprawdę wielkie korzyści nie bójmy się łączyć różnych elementów technologicznych, przykładowo CRM i MA.

Najpierw jednak 2 słowa czym jest Marketing Automation. Ogólnie mówiąc jest to pewna część strategii komunikacji z klientem w sieci wspierana przez platformę technologiczną(np. boty w czatach) pozwalającą na automatyczne serwowanie do potencjalnych i aktualnych klientów przekazu i prowadzeniu krok po kroku, aż do określonego celu, np. zakupu czy wpisanie się na listę mailingową.

W takim wypadku system CRM idealnie sprawdzi się do zarządzaniu kontaktu z klientem i personalizowaniu przekazów. który obsługiwać będą bezpośrednio narzędzia z MA, a narzędzia te z kolei pomogą systemom CRM na dalsze zbieranie informacji. Informacji, które ktoś będzie mógł przeanalizować i opracować strategię kontaktu z osobami jak wcześniej wspomniana Pani Helena.

Dla kogo taki CRM?

Taki system jest świetnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy. Masz firmę? Zastanów się jak Ty możesz z niego skorzystać. Niezależnie czy prowadzisz małą firmę budowlaną, wielki sklep internetowy, czy średnie przedsiębiorstwo usługowe. Nawet jeśli prowadzisz osiedlowy warzywniak i masz własną stronę internetową to znajdziesz w CRM możliwość do zwiększenia obrotów, chociażby przypominając Pani Helenie, żeby kupiła swoim dzieciom zdrową paprykę zawierającą mnóstwo witaminy C.

Pamiętajcie się zdrowo odżywiać i szukać sposobów do rozwoju!