RODO w e-mail marketingu – co powinieneś wiedzieć

RODO w e-mail marketingu – co powinieneś wiedzieć

Dla 75% firm email marketing jest kanałem komunikacji z klientem, który przynosi duży zwrot inwestycji. Wiele z nich zapowiada, że będzie swoje działania marketingowe rozwijała właśnie w tym kierunku. Rok 2018 w tym zakresie jest szczególny, ponieważ 25 maja weszło w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Tematyka RODO w e-mail marketingu cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, którzy stawiają ten kanał komunikacji z klientem,
RODO wymusza wprowadzenie wiele zmian w e-mail marketingu. Konieczne jest zatem posiadanie dobrowolnej zgody odbiorcy na zbieranie i wykorzystanie w konkretnym celu jego danych osobowych. Nie można już pozyskiwać wszelkich zgód w sposób niejasny, zgoda nie może być w żaden sposób ukryta.

Zasada permission marketingu

Subskrybent musi wyrazić zgodę na konkretne działania marketingowe dobrowolnie i w pełni świadomie, tego dotyczy zasada permission marketingu. Nie może być żadnych wątpliwości, że odbiorca zgadza się na otrzymywanie ofert handlowych i newslettera oraz na udostępnienie swoich danych osobowych. Tematyka RODO w e-mail marketingu jest niezwykle obszerna, jednak ten aspekt powinien w sposób szczególny zostać uwzględniony przez firmy przy prowadzeniu tego rodzaju działań marketingowych.
W każdym mailingu musi znaleźć się dezaktywujący przycisk – nie może być on w żaden sposób ukryty, a widoczny dla odbiorcy. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio wybrać jego kolor, czcionkę i grafikę.

Zrozumiały komunikat

Zgodnie z RODO wszystkie komunikaty kierowane do odbiorcy muszą być dla niego zrozumiałe, a zatem napisane prostym językiem, nie ma konieczności stosowania zgód opierających się o język prawniczy. Widoczne muszą być zarówno zgoda na komunikację, jak również przetwarzanie danych osobowych. Zgodę odbiorca może wyrazić np. formularzu umożliwiającym rejestrację.
Obszerna tematyka RODO w e-mail marketingu obejmuje także rozszerzony obowiązek informacyjny. Odbiorca musi zostać szczegółowo poinformowany o przysługujących mu prawach dotyczących m.in. możliwości przeniesienia lub zmiany danych, wglądu do nich, a także wycofania się ze zgody. Nadawca z kolei ma obowiązek przekazania swoich danych kontaktowych, podstawy prawnej do ich przetwarzania i zamiaru przekazania ich innym podmiotem, jeżeli taki istnieje. Konieczne jest również uwzględnienie w informacjach, jakie dane będą przetwarzane, przez jaki okres czasu, a także w jakim celu.

Zebrane wcześniej zgody

Jeżeli przy pozyskiwaniu wcześniej baz danych zostały pominięte dotychczasowe wymogi prawne, to nie będą mogły być one wykorzystywane. Nie są one zgodne z obecnie obowiązujących zasadami. Niektóre kampanie zezwalały na pozyskanie danych, np. adresu e-mail bez jednoznacznej zgody. Było tak m.in. w przypadku udostępnienia e-booka odbiorcy, który podał swój adres e-mail. To oznacza, że możliwość wysłania materiałów była jednoznaczna ze zgodą na wysyłkę np. newslettera. Poznając bliżej tematykę RODO w e-mail marketingu, wiesz już, że obecnie jest to niezgodne z prawem. To także duże wyzwanie dla platform umożliwiających wysyłkę zautomatyzowanych maili. Muszą one przystosować się do nowych wymogów, jak jest to w przypadku platformy Redlink, będącej administratorem danych i podmiotem przetwarzającym.
Istotne jest, aby nie tylko bliżej zapoznać się z tematyką RODO w e-mail marketingu i dostosować się do nowych obowiązujących zasad, ale również wybrać platformę, która dokonała zmian w swoich narzędzi z uwzględnieniem nowego rozporządzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *